V Nathalie: Förlossningsberättelse

8 juni 2010

Förlossningsberättelse

Okej, nu ska jag försöka få ihop min berättelse så gott det går! :)

100909:
Kl 21 ungefär började mina värkar. Vi hade kört Linus lillebror till en fest. Och jag stog o pratade med lite kompisr. Då jag plötsligt kände hur det började värka i ryggen. (vilket jag trodde berodde på att jag och Jessica hade varit ute o gått långpromenad dagen innan).

Vi åkte hem, jag la mig i sängen o kollade på tv, och värkarna höll i sig. Jag var bombsäker på att det bara va "förvärkar". Linus fick åka iväg sen igen för o hämta hans lillebror från festen igen o köra hem honom.
När han kom hem så frågade han om värkarna fortfarande höll i sig, och de gjorde dom ju såklart! Jag började klocka dom o dom kom med 6 min mellanrum hela natten, vilket resulterade i ingen sömn.

100410:
På morgonen runt 07 ungefär gick jag o ställde mig i duschen. Duschade slut allt varmvatten. Gick sedan upp, värmde min vetepåse igen (hade haft den hela natten också).
Jag la mig på soffan, jag va skittrött efter att ha varit vaken hela dagen innan och natten då.
Såg att min syster va vaken, pratade lite med henne i tele.

sen gick jag in o la mig en stund bredvid Linus. Sen gick vi upp båda 2. Min svärmor kom upp en sväng också.
Vi satte in bilbarnstolen i bilen o packade de sista som skulle med i min väska. Ringde förlossningen som sa att jag kunde komma in. Men då ville jag inte åka in riktigt än.
Sen åkte vi ner till svärmor o åt lunch. Värkarna höll i sig, Linus spelade "wii" med sin lillebror o jag traskade runt.

Vid 14.30 ungefär så bestämde vi oss för o åka in till förlossningen för en undersökning. I Bilen upp till Borås blev värkarna starkare, men fortfarande så jag höll ut.
Kom in till förlossningen o dom undersökte mig, jag var öppen 5cm.
- jag går o fixar ett rum till dig, för du ville väl ha bad? Sa min BM väääänligt.

Då förstog vi, det är dags, vi ska bli föräldrar.
Jag sattes med CTG o värkarna blev starkare.
16.15 kom jag till mitt rum.
16.30 la jag mig i badet.
Där under så fick jag en bricka med saft, nyponsoppa och vatten.
Sen kom min bm o frågade om jag ville ha lustgas, vilket jag kände att jag forfarande inte behövde, men hon tjatade så otroligt så jag tog de.

17.30 gick jag upp ur badet.
Något stund efter fick jag 2 krystvärkar så jag gick upp ur badet, o skulle försöka ta mig till sängen.
"antingen så skiter jag på mig, eller också så föder jag här o nu" va min kommentar ståendes utanför badkaret. Min bm försökte med att
"gå till sängen så fort värken är slut, du kan vara fullt öppen".
Lättare sagt än gjort. Men till sängen kom jag, fullt öppen, tåg hål på fosterhinnorna så vattnet gick.

O Där kom han, våran efterlängtade o helt underbara lille Filip, 100410 17:52, 3230g till sina 50cm.

Allt gick superbra o jättefort :)
berättelsen blev lite kladdig oså, men nu har ni iaf fått en liten inblick i våran upplevese. Han är den underbaraste o snällaste lille pojk man kan ha!

Nathalie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar